Szkoła Medyczna STM

Opiekunka dziecięca – kwalifikacje

Pełne kwalifikacje

Wykształceni przez nas absolwenci kierunku opiekunka dziecięca posiadają kwalifikacje w zakresie:

  • wyjaśniania pojęć z zakresu rozwoju psychomotorycznego dziecka;
  • diagnozowania i oceniania poziomu rozwoju psychomotorycznego dziecka;
  • stwarzania warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka;
  • doskonalenia sprawności motorycznej i manualnej dziecka;
  • planowania i organizowania zabaw w poszczególnych okresach rozwojowych dziecka;
  • uczenia dzieci posługiwania się przedmiotami codziennego użytku i zabawkami;
  • planowania oddziaływań wychowawczych, z uwzględnieniem sfery emocjonalnej i społecznej dziecka;
  • wykorzystywania utworów literackich w pracy z dzieckiem;
  • stwarzania warunków zapobiegających powstawaniu choroby sierocej u dzieci;
  • wykonywania pomocy do zabaw;
  • wykorzystywania muzyki w pracy z dziećmi;
  • kształtowania u dzieci pozytywnych przyzwyczajeń i nawyków;
  • nawiązywania i podtrzymywania emocjonalnego kontaktu z dziećmi;
  • organizowania pracy wychowawczej z dziećmi w poszczególnych grupach rozwojowych;
  • stymulowania aktywności poznawczej dzieci, kształtowania osobowości i pozytywnych stanów emocjonalnych u dzieci;
  • modyfikowania metod wychowawczych w pracy z dziećmi z zaburzeniami w rozwoju i z problemami wychowawczymi;
  • wykonywania czynności pielęgnacyjnych zaspokajających potrzeb biologicznych dziecka;
  • prowadzenia zajęć wychowawczych zaspokajających potrzeby psychospołeczne dziecka;
  • rozróżniania czynników chorobotwórczych, klasyfikowania i charakteryzowania chorób dziecięcych;
  • współpracowania z zespołem terapeutycznym przy pielęgnacji chorego dziecka;
  • dbania o bezpieczeństwo dzieci;
  • rozpoznania symptomów zespołu dziecka krzywdzonego;
  • udzielania pierwszej pomocy;
  • podejmowania działańa profilaktycznych;
  • wyjaśniania znaczenia edukacji prozdrowotnej w ochronie zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego dziecka;
  • planowania i realizowania edukacji prozdrowotnej i promowania postaw prozdrowotnych;
  • współpracowania w zespole wychowawczo-pielęgnacyjnym;
  • korzystania z różnych źródeł informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych;
  • przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;
  • organizowania stanowiska pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii;
  • postępowania zgodnie z zasadami etyki;
  • przestrzegania praw dziecka;
  • stosowania przepisów prawa dotyczących wykonywania zadań zawodowych;
  • stosowania przepisów prawa dotyczących działalności gospodarczej.